Co je to Karnitin

Co je to Karnitin 



Karnitin je přirozená, vitamínům příbuzná látka, bez níž by nefungovala řada základních metabolických pochodů v lidském organismu.
Podle chemického názvosloví je karnitin kyselina 3- hydroxy- 4 (N, N, N- trimetyl) - aminobutanová, z jejíž steroizometrů je biologicky aktivní pouze L - forma. Ta bude dále pro jednoduchost označována jako „karnitin“
Objeven byl v r. 1905 a později zařazen do skupiny vitamínů B, odkud pochází jeho často užívané alternativní označení vitamín BT. Jednoznačné zařazení mezi vitamíny je však nepřesné, protože organismus si dokáže jeho menší část vytvořit sám.
Karnitin je syntetizován (v játrech, ledvinách, mozku) z esencialních aminokyselin lyzinu a methionynu v pěti krocích, katalyzovaných pěti různými enzymy za nezbytné účasti kyseliny askorbové, pyridoxinu a iontů železa. Touto cestou získává organismus, přibližně 30% denní potřeby, která se pohybuje mezi 200 - 400mg, zbývajících 70% by měl doplnit z externích zdrojů, tedy běžnou potravou.
Jak je však vidět z tabulky, lze řešit tuto otázku např. účelně sestaveným jídelníčkem jen velmi obtížně, což dokumentuje, že jeho suplementace nutričními doplňky je maximálně vhodná.

Obsah karnitinu v potravinách:

Potravina obsah karnitinu (mg/kg)
skopové maso 210
jehněčí maso 78
hovězí maso 64
vepřové maso 30
slepičí maso 7,5
chleba, vajíčka, pšeničné klíčky, květák, obilniny méně než 1,0
brambory, pomerančová šťáva, zelí, špenát, mrkev, hrách,
kuřecí maso, zelenina a ovoce 0

Nejdůležitější biologické funkce

Karnitin zaujímá klíčové postavení v metabolismu tuků, kde je nezastupitelný při přenosu mastných kyselin (dominantní složka tuků) za vzniku adenosintrifosfátu, hlavního zdroje energie pro srdce, kosterní svaly a většinu vitálních pochodů. Karnitin tak přímo ovlivňuje rychlost spalování tuků a redukci tělesné hmotnosti.
Neméně důležitá je jeho schopnost snižovat hladinu triacylglycerolů a zvyšovat obsah HDL - cholesterolu („dobrý“ cholesterol), a tím snížit riziko aterosklorózy a srdečně cevních chorob.
Karnitin zvyšuje hladinu glykogenu ( tj. zásobu energie) a také využití rozvětvených aminokysel, což se projevuje zvýšenou výkonností organismu při zátěži, např.při namahavých sportovních výkonech
Pozitivní roli sehrává při odstraňování kyseliny mléčné a amoniaku z tkání a z krve, čímž pomáhá zejména po nadměrné fyzické zátěži zmírnit únavu ( spojenou s bolestmi svalů) a zkrátit regeneraci.

Karnitin také omezuje rozsah poškození srdečního svalu při infarktech myokardu, pozitivně působí v centrální nervové soustavě, zachycuje volné kyslíkové radikály atd. A přestože tento výčet není úplný, je nutné se zmínit ještě o důležité úloze karnitinu ve vegeteriánské stravě, fenylketonurii a nízkobílkovinové stravě. Dle výše uvedené tabulky je zřejmé, že při dietě celiakii, PKU a nízkobílkovinné dietě je vhodné doplňovat denní příjem L-karnitinu. K nesporným kladům karnitinu, a tedy i nutričních doplňků s jeho obsahem, patří, že se jedná o látku netoxickou, u které nebyla po perorální aplikaci vůbec stanovena hodnota LD-50, a je proto mnohými odborníky považován za „nejbezpečnější látku na světě“.

Ing. Lubomír Škrabák


Publikováno Únor 2002 // Listy Celiaků

RSSRSS

AKCE a novinky

Věděli jste, že ..

Můžete využít služeb naší poradny. Na jakýkoli dotaz týkající se vhodné stravy a spojených možných potíží se zdravím Vám odpoví náš tým specialistů. 

Divize Pharma

Divize Pharma

Vytvoříme individuální nabídku plastových obalů, přímo na míru Vašeho výrobku se zaměřením na cílový trh a Váš úspěch



© 2017, LS ZETIS – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na WebArchitect | SEO a internetový marketing