Obezita a pitný režim

 Lidské tělo se skládá až ze 70% z vody. Tekutiny ztrácíme denně a to jak močí a stolicí, tak i dýcháním a pocením. Proto je životně důležité tekutiny doplňovat, aby nedošlo k nebezpečné ztrátě vody z organismu zvané dehydratace. Varovnými příznaky nedostatku tekutin je v první řadě pocit žízně, ale i zmenšení objemu moči, bolest hlavy, závratě, pokles krevního tlaku a zrychlení pulsu.

Kolik tekutin bychom tedy  měli za den vypít? Normální příjem ve standartních podmínkách by měl být kolem dvou litrů. V teplém prostředí pak 4 až 5  litrů, při zvýšené tělesné námaze a  při  sportu  i  více.  Tekutiny přijímáme pochopitelně i v   potravě, ale hlavní  množství  hrazení ztrát zůstává v tekutinách jako takových.

Jak by měl vypadat takový běžný pitný režim?  O množství  jsme se  již zmínili, věnujme se nyní výběru tekutin. Snad nejvhodnější jsou stolní minerální vody, ale i zde platí  určitá omezení. Minerálky s vyšším obsahem  sodíku, jako příkladně Mattoniho kyselka, jsou vhodné zvláště v horkých letních dnech, neboť sůl na sebe váže vodu a pomáhá jí tak udržet v těle.

Vhodným doplňkem je  minerálka s vyšším obsahem draslíku  - to je příkladně  Magnesia.  Zvýšenému  příjmu  sodíku  by  se však měli vyvarovat lidé s onemocněním srdce a jater. Při těchto chorobách dochází  totiž k nadměrnému zadržování  vody v  těle, což  sodík a soli ještě podporují. Také osoby se zvýšeným krevním tlakem by měli dát přednost jiným minerálním vodám než  sodíkatým. Lidé s pokročilým onemocněním  ledvin  by  se   pak  měli  vyvarovat zvýšenému  příjmu  draslíku.  Ti,  kdož  mají  sklon  k  tvorbě ledvinových kamenů by měli zvláště dbát na pitný režim. Dostatečný příjem  tekutin  je  pro  ně  naprostou  nezbytností. Dle složení kamenů  by  se  měli  vyvarovat  například  minerálním  vodám  se zvýšeným obsahem vápníku. Složení minerálních vod je vždy uvedeno na etiketě výrobku - doporučuji  si jej povšimnout.

Pokud se týká slazených minerálek  platí podobná omezení s tím, že vyšší obsah cukrů  není vhodný  pro diabetiky a ty,  kteří chtějí  redukovat svoji  tělesnou  hmotnost.  Jeden decilitr  slazené  minerálky obsahuje totiž 30 kcal. Obzvláště  nevhodné jsou z tohoto pohledu různé slazené limonády. Dá se  říci, že jsou  přímo odpovědné za překvapivě  zvýšené váhové  přírůstky některých lidí během léta.

Známo je, že  například  běžná  Coca-cola  neprospívá ani našim zubům. Láhev obsahuje tolik cukru, že  to odpovídá 7 kostkám  - to je 140 kcal. Nedokážete-li  se  vzdát  sladké  chuti,  pak  je vhodnější dát  přednost nápojům označeným  Light nebo Nutrasweet. Podobně jsou značeny i sirupy.

Co se týče mléčných výrobků,  jsou vhodné zejména pro děti ve formě různých ovocných koktejlů.  Ti, kdož ovšem redukují nadváhu by  však  neměli  zapomínat  na  vyšší  kalorickou hodnotu těchto nápojů.  Pro ně je vhodnější  nízkotučné mléko  ( to  má v 1 dcl pouze 30 kcal,  oproti mléku plnotučnému - to obsahuje  v 1 dcl 80 kcal).  Vhodné  je  i  mléko  zakysané,  podmáslí  či kvasinkovým způsobem  upravené -  např.kefír. Svojí  skladbou totiž  příznivě ovlivňují střevní mikroflóru.

V  malém množství  je pro dospělé vhodným  nápojem i pivo či kvalitní víno.  Často se v  literatuře doporučuje strop  a to půl litru piva nebo  2 dcl vína jako denní  maximum. Nevhodné naproti tomu jsou  rozličné destiláty, zejména pro  vysoký obsah alkoholu i kalorií.  Zapomínat  nesmíme  ani  na  to,  že  zvýšený  příjem alkoholu   působí  močopudně   a  tím   náš  organismus  ochuzuje o tekutiny a  soli. Obecně lze  říci, že kvalitní  pitný režim je předpokladem života bez zdravotních komplikací.

Autor: Lubomír Škrabák 

Zdroj: Listy celiaků 


RSSRSS

AKCE a novinky

Věděli jste, že ..

Můžete využít služeb naší poradny. Na jakýkoli dotaz týkající se vhodné stravy a spojených možných potíží se zdravím Vám odpoví náš tým specialistů. 

Divize Pharma

Divize Pharma

Vytvoříme individuální nabídku plastových obalů, přímo na míru Vašeho výrobku se zaměřením na cílový trh a Váš úspěch



© 2017, LS ZETIS – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na WebArchitect | SEO a internetový marketing