Pycnogenol - poruchy pozornosti a hyperaktivita

 

Poruchy pozornosti a hyperaktivita tvoří skupinu poruch chování, kterým se dříve souhrnně říkalo hyperaktivita. Do této skupiny patří vznětlivé chování, neschopnost soustředit se na úkol nebo hyperaktivita. Docela neočekávaně jsem se dozvěděl, že Pycnogenol může pomáhat i při léčení těchto poruch.

Dotaz:

Jak velký počet lidí těmito poruchami trpí a vyskytují se jen u dětí?

Odpověď:

Poruchy pozornosti a hyperaktivita postihují asi 5 až 7 % populace. Vyskytují se asi desetkrát častěji u mužů než u žen. Začínají se obvykle projevovat od čtyř do sedmi let věku a projevy kulminují mezi osmi a deseti. Děti v pubertě a dospělí jimi však trpí také. Třicet až sedmdesát procent postižených dětí zůstane bez léčení a vyrostou z nich dospělí jedinci stále trpící těmito poruchami. Poruchy pozornosti se zřídka poprvé projeví u dospělého člověka. Fyzická hyperaktivita se s věkem zmírňuje, ale i dospělý člověk má značné potíže s pozorností a může být vznětlivý. Problémy v pubertě a dospělosti se obvykle projevují jako neúspěchy při studiu, nízké sebevědomí a potíže naučit se správnému sociálnímu chování. Lidé s poruchami pozornosti a hyperaktivitou trpívají často poruchami osobnosti, asociálním chováním, zkrácenou schopností soustředění, nízkými sociálními návyky, jsou vznětliví a neklidní.

Dotaz:

Co tyto poruchy způsobuje?

Odpověď:

Příčina poruch pozornosti a hyperaktivity není známá, ale organické abnormality byly vyloučeny. Největší podezření zřejmě spočívá v problémech způsobených přenašeči nervových vzruchů, které se pravděpodobně pojí se sníženou aktivitou nebo stimulací v horním mozkovém kmeni a přední části středního mozku. Vědci mají rovněž podezření, že příčinnými faktory mohou být toxiny, problematické životní prostředí nebo neurologická nezralost.

Dotaz:

Všechny děti se v určitém věku zdají být hyperaktivní. Jaké jsou skutečné příznaky hyperaktivity?

Odpověď:

Americká psychiatrická společnost uvádí seznam čtrnácti příznaků, z nichž se musí vyskytovat nejméně osm, aby byla porucha diagnostikována. U dětí se jedná o následující symptomy:

  1. Často neklidně hýbá rukama nebo nohama, kroutí se při sezení.

  2. Má potíže zůstat sedět, když je to třeba.

  3. Snadno jej vyruší vnější podněty.

  4. Dělá mu problémy čekat, až na něho přijde řada při hrách a skupinových aktivitách.

  5. Často vyhrkne odpověď ještě před dokončením otázky.

  6. Dělá mu problémy držet se pokynů.

  7. Mívá potíže udržet pozornost na daný úkol nebo na hraní.

  8. Často přebíhá od jednoho nedokončeného úkolu k jinému.

  9. Dělá mu potíže hrát si potichu.

  10. Často je nadměrně hovorný.

  11. Často přerušuje a  obtěžuje ostatní.

  12. Často neposlouchá, co se mu říká.

  13. Často zapomíná věci nezbytné k úkolům nebo aktivitám.

  14. Často se pouští do fyzicky nebezpečných aktivit, aniž by zvážil možné následky.

Dotaz:

Jaká je konvenční léčba těchto poruch?

Odpověď:

Konvenční léčba se provádí stimulačními prostředky na centrální nervový systém, například amfetaminy. Tyto stimulační prostředky mají na děti, jak se zdá, zklidňující účinky. Často se předepisuje Ritalin (methylphenidate hydrochlorid) a někdo odhadl, že 5 až 10 % naší mládeže chodí do školy pod vlivem tohoto léku na předpis. Podle příručky firmy Merck jsou běžnými vedlejšími účinky Ritalinu poruchy spánku, deprese, bolest hlavy, bolest břicha, potlačená chuť k jídlu, zvýšený krevní tlak, snížená schopnost učení, změny chování a omezený tělesný růst.

Dotaz:

Jak může Pycnogenol u těchto poruch pomoci?

Odpověď:

Jedním z antioxidačních účinků Pycnogenolu je prodloužení funkce neuropřenašečů. Pycnogenol také zlepšuje krevní oběh včetně mikrocirkulace v mozku. Zvýšená produkce oxidu dusnatého, který také působí jako neuropřenašeč, může přispívat ke zlepšení paměti a schopnosti učit se. Domnívám se však, že účinky Pycnogenolu budou ještě složitější. Bude potřebný ještě další výzkum, aby se zjistilo působení Pycnogenolu při pomoci jak jedincům s poruchami pozornosti a hyperaktivitou, tak při zlepšování kognitivních funkcí všeobecně.

Dotaz:

Jak se přišlo na to, že má Pycnogenol zjevné účinky na poruchy pozornosti a hyperaktivitu?

Odpověď:

Mám tu čest být prvním, kdo o těchto zjevně pozitivních účincích referoval na vědeckém setkání, ale tento objev učinilo zcela neočekávaně mnoho jedinců současně. Nejobvyklejší příklad je, že někdo užíval Pycnogenol na sennou rýmu a po týdnu nebo dvou zjistil, že zeslábly příznaky poruchy pozornosti a hyperaktivity. Během několika let (napsal jsem totiž o Pycnogenolu dvě další knihy) jsem o takových případech dostal stovky dopisů.

Prošel jsem zdokumentované případy několika pacientů z minulosti i přítomnosti a zjistil jsem, že Pycnogenol pomohl všem, kteří jej vyzkoušeli. O této malé studii jsem referoval na druhém mezinárodním sympóziu o Pycnogenolu v květnu 1995 ve francouzském Biarritzu.

V srpnu 1995 jsem obdržel dopis od psycholožky Julie Paul, Ph.D., která mi potvrdila, že jí a stejně tak jejímu kolegovi Dr. Stephenu Tennenbaumovi Pycnogenol velice pomohl.

Dotaz:

Zmiňuje odborná literatura nějaké studie vlivu Pycnogenolu na poruchy pozornosti a hyperaktivitu?

Odpověď:

V lékařské literatuře se vyskytují chorobopisy, ale v současné době o žádných velkých klinických studiích nevím. Jeden takový chorobopis popsal v Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (38“4; 357 – 358; 1999) Dr. Steven Heimann z Evansville v Indianě.

Dr. Heimann popisuje dítě, které nereagovalo dobře na léčbu medikamenty, ale reakce na Pycnogenol, který mu dávali rodiče, byly příznivé. Dr. Heimann studoval účinky Pycnogenolu na dítě tak, že užívání napřed přerušil a po nějaké době zase obnovil. Dr. Heimann píše: „Rodiče jen s váháním souhlasili, že dítě pokusně přestane Pycnogenol na čtyři týdny užívat, aby bylo možné srovnat účinky medikamentu s Pycnogenolem a medikamentu samotného. Do dvou týdnů po přerušení užívání Pycnogenolu se výrazně zvýšila hyperaktivita a vznětlivost pacienta, což dokazovala řada poznámek ze školy. Rovněž se zapletl do několika rvaček, což se při užívání Pycnogenolu stávalo zřídka. Do třech týdnů po opětném zařazení Pycnogenolu do každodenního režimu dítěte se projevilo výrazné zlepšení příznaků poruch pozornosti a hyperaktivity.“

Neurolog Dr. Hayashi Masao z prefektury Gifu ve městě Kani rovněž referoval o terapeutických účincích Pycnogenolu při léčení symptomů poruch pozornosti a hyperaktivity u dětí. Jeho závěry zní: „I když jsou potřebné další důkazy o tom, že Pycnogenol působí při léčení těchto poruch, myslím, že nastal čas, aby se provedly klinické zkoušky, jež by jeho účinnost prokázaly.“

Dr. Jesse Lynn Hanley rovněž ve své knize Poruchy pozornosti popisuje, že při léčení příznaků této poruchy hodlá jako hlavní prostředek používat Pycnogenol (Hanley, H., 2000).

Je příliš brzy na tvrzení, že Pycnogenol prokazatelně zlepšuje příznaky poruch pozornosti a hyperaktivity. Byl jsem však svědkem tolika případů z praxe, že jsem osobně přesvědčený o nevyhnutelném objevení vědeckých důkazů v budoucnosti.

Autor: Lubomír Škrabák 

Zdroj: Listy Celiaků 


RSSRSS

AKCE a novinky

Věděli jste, že ..

Můžete využít služeb naší poradny. Na jakýkoli dotaz týkající se vhodné stravy a spojených možných potíží se zdravím Vám odpoví náš tým specialistů. 

Divize Pharma

Divize Pharma

Vytvoříme individuální nabídku plastových obalů, přímo na míru Vašeho výrobku se zaměřením na cílový trh a Váš úspěch



© 2023, LS ZETIS – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na WebArchitect | SEO a internetový marketing